انتخاب بهترین فولاد ضد سایش در بین انواع مختلف کار سختی است. به طور کلی ورق فولاد مقاوم به سایش (AR) یک فولاد آلیاژی با کربن بالا است که به طور خاص برای داشتن خواص سختی بیشتر از فولاد کم کربن طراحی شده است.

سختی معمولاً به موجب استحکام می شود و فولاد مقاوم به ضربه و سایش را به ماده ای ایده آل برای شرایط سخت و با سایش بالا تبدیل می کند. فولاد در برابر سایش دارای مقاومت بوده ولی در بسیاری از صنایع برای استفاده از این فلز برای برخی از کاربردها به مقاومت بالاتری نیاز هست. در ادامه این مطلب از سایت آهن پرو شما را با انواع فولاد ضد سایش، قیمت ورق ضد سایش ck45 و st52 آشنا می کنیم.

فولاد ضد سایش چیست؟

این نوع از فولاد دارای یک ساختار مارتنزیتی می باشد که ساختاری بسیار سخت و مقاوم نسبت به فولادهای معمولی دارد. از این رو در بیشتر صنایع که نیاز به مقاومت در برابر سایش سازه ها یا ساختارها می باشد، از آن استفاده می کنند. برای ساخت بهترین فولاد ضد سایش جدای از کربن از عنصرهای دیگری مانند منگنز، بور، مولیبدن، فسفر، گوگرد و نیکل استفاده می کنند.

مزایای فولاد مقاوم به ضربه و سایش (AR) چیست؟

ورق فولادی AR در حجم های بزرگ و کوچک به طراحان و اپراتورهای کارخانه که به دنبال افزایش عمر مفید اجزای حیاتی و کاهش وزن هر واحد هستند، مفید می باشد. مزایای استفاده از فولاد مقاوم به سایش در کاربردهایی که شامل ضربه و یا تماس لغزشی با مواد ساینده است بسیار زیاد است.

بهترین فولاد ضد سایش بسیار بادوام و مقاوم در برابر سایش است و به خوبی در برابر خط و خش از خود محافظت می کند. این نوع فولاد در کاربردهای سخت به خوبی عمل می کند و همچنین مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد. انواع فولاد ضد سایش موجب افزایش عمر قطعات و کاهش هزینه ها در طولانی مدت می شود.

انواع فولاد ضد سایش چیست؟ (معرفی بهترین فولاد ضد سایش)

ورق های فولادی مقاوم در برابر سایش معمولا در انرژی، تولید صنعتی، زیرساخت و موارد دیگر استفاده می شود. در ادامه شما را با انواع فولاد مقاوم به ضربه و سایش آشنا می کنیم.

ورق دیلیدور

فولاد مقاوم به سایش دارای درجه سختی و چقرمگی بالای می باشد که در سه دسته V، C و L دسته بندی می شود.

  • ورق دیلیدور V: دارای درصد کربن پایینی است و از این رو چقرمگی بالای داشته و دارای ساختار مارتنزیتی می باشد.
  • ورق فولادی مقاوم به سایش C: دارای درصد بالای کربن و چقرمگی پایینی است.
  • ورق دیلیدور درجه L: ساختار آن بینیتی بوده و چقرمگی پایینی دارد.

ورق کرسابرو (Creusabro)

ورق Creusabro دارای جوش پذیری بالا، مقاومت بالا در برابر سایش، افزایش قابلیت کشش تا 70 برابر و مقاومت بسیار بالا در برابر سایش است. از آن بیشتر در صنایع فولاد، سیمان و معدن استفاده می کنند.

ورق دورستات، بهترین فولاد ضد سایش

ورق های Durostat دارای بیشترین مقدار سختی در برابر انواع فولاد ضد سایش است. از آن هنگامی که در برابر فشار مکانیکی و سطح سایشی نیاز به مقاومت است، استفاده می شود. درجه سختی برینل آن ها بین 400 الی 600 گرید بندی است. از دیگر ویژگی های این فولاد مقاوم به ضربه و سایش این است که در دماهای پایین چقرمگی خوبی داشته و جوش پذیری آن عالی است. از ورق دورستان به عنوان بهترین فولاد ضد سایش در صنایع زیر استفاده می کنند:

  1. وسایل کشاورزی
  2. تولید سیمان
  3. ماشین سازی
  4. صنایع معدن
  5. لایروب ها

ورق های ضد سایش ولدوکس

ورق Weldox در گریدهای متنوع 700 تا 1300 ساخته می شود. جوش پذیری عالی، استحکام بالا و عناصر آلیاژی پایین موجب شده تا در عمران و خودروسازی از آن استفاده شود.

جان کلام

انواع فولاد ضد سایش با کاربرد گوناگون در صنایع در بازار وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های مخصوص به خودشان هستند. عواملی مانند درجه سختی، وزن واحد، نوسانات قیمت بازار آهن آلات و … در نرخ فولاد مقاوم به ضربه و سایش و قیمت ورق ضد سایش ck45 و st52 تاثیرگذار است. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با ورق دورستات به عنوان بهترین فولاد ضد سایش آشنا می کنیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس