در باب بیان اینکه لوله مانیسمان رده ۲۰ چیست باید گفت که این لوله یکی از انواع لوله های فولادی بدون درز هستند که رده ۲۰ به عنوان پایین‌ترین رده بعد از لوله مانیسمان رده ۱۰ قرار گرفته است. با توجه به ضخامت و ابعاد کم این محصول، از این لوله در تاسیسات ساختمانی، کمپرسور و… استفاده می‌کنند. فروشگاه اینترنتی آهن پرو از دسته فروشگاه های معتبر جهت فروش مستقیم انواع لوله بدون درز است که مناسب‌ترین قیمت لوله مانیسمان را برای مشتریان جهت خرید بدون واسطه در نظر می‌گیرد.

لوله مانیسمان رده ۲۰ چیست؟

لوله مانیسمان رده ۲۰ یکی از انواع لوله های فولادی بدون درز و جوشی است که به دلیل عدم وجود درز و جوش در سطح خود، در برابر فشار و حرارت سیالات پر فشار مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. برای تولید لوله مانیسمان رده 20، شمش فلز را حرارت قرار می دهند و با استفاده از قالب، لوله‌ها را به شکل مورد نظر خود در می‌آورند. در واقع برای اینکه لوله‌ها به اندازه دقیق استاندارد برسند، مورد کشش قرار می‌گیرند و وزن هر لوله بر اساس ضخامتی که دارند، تخمین زده می‌شود.

استاندارد جهانی ساخت لوله مانیسمان رده 20 طبق استاندارد ASME B36.19 است. فشار کاری لوله با توجه به ضخامت، سایز و دمای کاری تعریف می‌شود و اصولا فشار‌کاری برای تمامی لوله‌ها یکسان است.

از جمله ویژگی های لوله مانسمان عبارت‌اند از:

  1. مقاوم در برابر زمین‌لرزه
  2. مقاوم در برابر ترک خوردن
  3. مقاومت بالا در برابر شکستن
  4. مقاوم در برابر نشتی.

*برای اطلاع از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک کنید.*

فشار کاری لوله مانیسمان رده 20

لوله فولادی بدون درز رده 20 از دسته لوله های سبک وزنی هستند که ضخامتی بین ۲ تا ۶ میلی‌متر دارند و ضخامت این محصول بین ۱ تا ۱۲ اینچ متغیر است. وزن لوله رده 20 معادل 300 کیلو‌گرم است و فشار‌کاری این دسته از محصولات چندان بالا نیست. در اصل زمانی خرید لوله مانیسمان رده 20 انجام می‌شود که در پروژه‌های عمرانی نیازی به تحمل فشار بالا نباشد، چرا‌که این لوله در برابر تنش‌ها چندان دوام نمی آورند. بیشترین کاربرد لوله فولادی رده 20 استفاده در لوله کشی گاز است که تا ۳۰ سال عمر مفید دارند.

تفاوت لوله رده 20 و 40

لوله مانیسمان رده 20 دارای ضخامتی کمتر از لوله مانیسمان رده 40 است که به دلیل داشتن ضخامتی کمتر، مسلما فشار کاری رده ۲۰ از رده ۴۰ کم‌تر خواهد بود. لوله بدون درز رده 20 دارای وزنی کمتر از لوله رده 40 است و به همین دلیل لوله رده ۴۰ با فروش و مصرف بیشتری رو‌به‌رو شده است. در این میان لوله مانیسمان رده 10 دارای کمترین میزان ضخامت و فشار کاری خواهد بود.

ضخامت این محصولات از ۵/۲ الی ۷۰/۱۲ میلی‌متر متغیر است و سایز این دسته از لوله های فولادی بدون درز تا ۶ متر نیز می‌رسد. با توجه به اندازه لوله های بدون درز وزن این محصول بین ۸ کیلوگرم تا ۷/۱۵۹۸ کیلو‌گرم متغیر است.

مزایای لوله مانیسمان رده ۲۰ چیست؟

لوله بدون درز رده ۲۰ به دلیل داشتن ویژگی‌ها و خواص بالا و همچنین مقاومت در برابر موقعیت‌های گوناگون آب و هوایی در صنایع نفت و گازف پتروشیمی، کشتی‌سازی، ساخت و ساز و … استفاده می‌شود. از مزایای لوله‌های مانیسمان رده 20  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری با آب و هوا
  • داشتن طول عمر بالا
  • مقرون به صرفه بودن و مناسب بودن قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰
  • احتمال پایین ترک خوردگی و شکست
  • وزن سبک
  • آسانی در حمل و نقل
  • مقاومت و استحکام بیشتر نسبت به لوله درزدار.

نحوه ساخت لوله بدون درز رده 20

لوله‌های مانیسمان فاقد هر نوع درز جوشی در ساختار خود هستند و از این رو کاربرد و قیمت آن ها بالاتر از نوع درزدار است. به عنوان مثال در ساختمان‌سازی از لوله مانیسمان رده ۲۰ به دلیل مقاومت بالا در برابر شکست و خرابی استفاده می‌کنند. برای تولید لوله مانیسمان رده 20 ابتدا شمش فلز را حرارت داده و از طریق قالب مخصوص آن را به شکل مورد نظر خود تبدیل می‌کنند. برای این که لوله به اندازه دقیق برشد، تحت کشش قرار می‌گیرد. لوله بدون درز رده 20 در طول 6 متر و اندازه 1.2 الی 120 اینچ ساخته می‌شود. همچنین وزن هر کدام از لوله‌ها با توجه به ضخامت آن‌ها مشخص می‌شود که در محدوده 8 الی 1598 کیلوگرم است.

قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰

انواع لوله مانیسمان با توجه به مشخصات‌ فنی که دارند، تنها برای استفاده در مکان‌های خاص مناسب هستند. قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰ ارزان‌تر از دیگر رده‌های بالاتر است، چرا‌که برای ساخت لوله رده ۲۰ از میزان متریال مصرفی کمتری برای ساخت محصول استفاده می‌شود و ضخامت لوله نیز به دلیل داشتن رده ای پایین کمتر از دیگر انواع لوله های بدون درز است. در واقع هر چه رده لوله مانیسمان افزایش پیدا کند، شرایط تولید لوله نیز پیچیده‌تر می‌شود که به همین دلیل رده‌های بالاتر با افزایش قیمت رو‌به‌رو خواهند بود.

جان کلام

با توجه به اینکه لوله مانیسمان، لوله‌ای بدون درز و جوش است و فرآیند تولید پیچیده‌تری به نسبت دیگر لوله‌ها دارند، قیمتی بالاتر از لوله درزدار برای این محصولات در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰، ۴۰ و… گران است، در صورت عدم لزوم می‌توانید لوله های درز دار را برای پیش بردن پروژه و کار‌های عمرانی خود به‌کار بگیرید. جهت خرید لوله مانیسمان و اطلاع از قیمت روز لوله مانیسمان ‌می‌توانید از طریق سایت فروشگاهی آهن پرو با کارشناسان سایت جهت خرید مستقیم در ارتباط باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس