ورق هاردوکس چیست: ورق هاردوکس یا ورق فولادی ضد سایش را می توان نوعی فولاد با دوام بالا تعریف کرد. فولادهای هاردوکس همچنین در برابر سایش مقاوم هستند و اولین بار توسط SSAB، یک تولید کننده فولاد سوئدی، ساخته شدند. با توجه به این که فولادها تحت تنش مکانیکی زیاد به آرامی دچار سایش می شوند، انواع ورق هاردوکس معمولاً به عنوان صفحه سایش شناخته می شوند. از این رو با توجه به مشخصات فنی ورق هاردوکس برای صنایعی که نیازمند اجزای ضدسایش هستند، استفاده می شوند. در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با قیمت ورق هاردوکس 400، 450 و 500 آشنا می کنیم.

ورق هاردوکس چیست؟

ورق ضد سایش در سال ۱۹۷۴ به تولید رسیده است که در دسته ورق های آلیاژی مقاوم در برابر سایش نیز قرار گرفته اند. در اصل نوع ترکیبات ساختاری این دسته از محصولات به صورتی است که از درصد مناسبی آلیاژ و مقادیر کمی فسفر و گوگرد تشکیل شده‌اند. در واقع انواع ورق هاردوکس hardox با توجه به میزان و نوع ترکیباتی که دارند، از یکدیگر نیز متمایز هستند به صورتی که انواع ورق هاردوکس با توجه به نوع، ضخامت، مقدار کربن و عناصری همچون(منگنز، بور، مولبیدن، کروم و نیکل) با هم تفاوت‌هایی دارند.

به دلیل استحکام بالای ورق ضد سایش، این محصولات را با ضخامت هایی پایین‌تر نیز به تولید می‌رسانند که به همین دلیل می‌توان این ورق را با روش‌هایی ساده و با وزنی سبک نیز تولید کرد. در واقع این نوع ورق های آلیاژی وزن های بسیار سنگین را نیز تحمل می‌کنند و مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه در دمای پایین نیز دارند. در واقع انواع ورق هاردوکس علاوه بر اینکه برای استفاده در محیط های ساینده کاربرد دارند، دارای طول عمری بالا نیز هستند که صرفه جویی در هزینه ها را نیز میسر ساخته‌اند.

این ورق آلیاژی سخت دارای قابلیت جوشکاری خیلی خوبی هستند که به صورت کاملا حرفه‌ای و تمیز می‌توانید عمل جوش دهی را انجام دهید. در واقع در وهله اول شاید برای خرید کالاهای ساخته شده با ورق هاردوکس هزینه هنگفتی را پرداخت کنید، اما متقابلا پرداخت این هزینه مقرون به صرفه است و با یکبار پرداخت هزینه بالا، دچار ضرر نخواهید شد.

از ویژگی های ورق Hardox می توان به سختی بالا، صافی یکنواخت و استحکام بسیار بالا اشاره کرد. از آن جایی که می توان بخش های بسیار نازک تری را بدون به خطر انداختن استحکام قطعه تولید کرد، وزن کلی صفحه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر این، ورق فولادی ضد سایش نوعی فولاد است که می‌تواند مقاومت خود را در برابر ضربه‌های ناگهانی حتی در دمای بسیار پایین حفظ کند. این ماده مقاوم در برابر سایش همچنین برای جوشکاری و ماشینکاری بسیار مناسب بوده، بنابراین در صورت آسیب دیدن، تعمیر با راحتی بسیار زیاد امکان پذیر است.

ترکیبی از سختی، استحکام و مقاومت در برابر سایش باعث می شود که استفاده از آن در صنایع ساختمان سازی موجب شود تا وزن کل ساختمان تا حدود 15٪ کاهش یابد. با بهبود مقدار سختی برنیل 50 امتیاز، چرخه عمر قطعه تولید شده حدود 50 تا 80 درصد افزایش می یابد.

تاریخچه ورق هاردوکس

ورق ضد سایش برای اولین با توسط پرفسور یوهان آگوست بریل در سال ۱۹۷۴ در کشو سوئد به تولید رسید که به دلیل مقاومت بالا توجه مهندسان راه‌سازی را به خود جلب کردند و به کشور‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی نیز ارسال شدند. اغلب وق هاردوکس با نام‌های دیلیدور و دوروستات نیز شناخته شده اند که این نام‌ها را نیز دیگر شرکت های تولید کننده گذاشته‌اند. در واقع ورق هاردوکس با فرآیند نورد سرد به تولید می‌رسند که دارای سختی بالا بوده و شکل پذیری،کیفیت عالی دارند. از این محصول با گرید بالاتر ۴۵۰ برای ساخت کامیون و بیل‌های مکانیکی استفاده می‌کنند.

مشخصات فنی ورق هاردوکس

نوع ساختار ورق هاردوکس به صورت مارتنزیتی است که شکلی مقاوم و سخت از ساختار کریستالی فولاد است که عمده مصرف این دسته از محصولات به کارگیری آن‌ها برای استفاده و ساخت قطعاتی است که نیازمند مقاومتی بالا هستند. درجه سختی انواع ورق هاردوکس برابر ۴۰۰، ۴۵۰، ۵۰۰، ۵۵۰ و ۶۰۰ برنیل است که گرید‌های بالاتر برای مصارف عمومی مناسب نیستند و کمتر به تولید می‌رسند. در واقع هر چه گرید ورق ضد سایش افزایش پیدا کند، میزان مقاومت محصول نیز بیشتر می‌شود و انعطاف پذیری و چقرمگی آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

عمدتا برای ساخت این محصول از آلیاژ‌هایی همچون بور، سیلیسیم، منگنز، نیکل، مولبیدن، گوگرد و فسفر نیز استفاده می‌شود که این عناصر سبب ایجاد سطحی صاف و یکنواخت در فولاد شده و قدرت فولاد نیز متقابلا افزایش پیدا می‌کند. استفاده از ورق ضد سایش سبب می‌شود تا وزن سازه تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کند و در دمای پایین نیز مقاومتی بی نظیر از خود نشان می‌دهند. در ادامه به بیان یکسری از ویژگی‌ها و مشخصات کلی این دسته از محصولات پرداخته‌ایم:

سختی

در ادامه مطلب ورق هاردوکس چیست، توضیح می دهیم که بدیهی است که مواد با سختی بالا قادر به خراش دادن مواد با سختی کمتر هستند. از آن جایی که هاردوکس فولاد بسیار سختی است، فلزات، قلوه سنگ، سنگ، شن و ماسه نمی توانند به راحتی این نوع فولاد را خراش دهند. به راحتی می توان گفت که ویژگی های مقاومت در برابر سایش هاردوکس یکی از برتری های آن است. مقدار سختی بالا به سختی سطح محدود نمی شود، بلکه به ساختار داخلی مواد نیز محدود می شود.

سهولت در جوشکاری

انواع گرید ورق هاردوکس قابلیت جوشکاری خیلی خوبی داشته و بدون اینکه خواص و استحکام خود را از دست بدهند، می‌توان این محصولات را جوشکاری کرد. در واقع جوشکاری ورق هاردوکس به روش mig انجام می‌شود.

چقرمگی

ترکیب چقرمگی بالا و سختی بالا چیزی است که ورق هاردوکس را بسیار خاص می کند. تغییر شکل فولاد Hardox به دلیل چقرمگی بالا بسیار سخت است. بنابراین، این ماده یک انتخاب عالی در پروژه های ساختمانی است که سطوح بالایی از بارهای مکانیکی وجود دارد. حتی اگر ورق فولادی ضد سایش در معرض ضربه های سنگین قرار گیرد، در برابر تغییر شکل پلاستیک دوام می آورد.

طول عمر بالا

یکی از مزایای اصلی فولاد هاردوکس طول عمر آن است. از آنجایی که در برابر سایش بسیار مقاوم بوده، شکل و استحکام خود را برای مدت طولانی‌تری نسبت به فولاد معمولی حفظ می‌کند و برای محصولاتی که در معرض ساییدگی و پارگی بالایی هستند گزینه ایده آلی است.

مقاومت در برابر ضربه

همچنین نسبت به فولاد معمولی در برابر ضربه مقاوم‌تر بوده، و برای محصولاتی که ممکن است در معرض ضربه‌های سنگین قرار گیرند، مانند تجهیزات ساختمانی، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات معدن، انتخاب خوبی هستند.

ماشین‌کاری ورق هاردوکس

ورق هاردوکس چیست: در کنار سختی و چقرمگی بالا، ماشینکاری فولادهای هاردوکس کاملا راضی کننده است. صفحات ساخته شده از هاردوکس برای عملیات ماشینکاری مانند برش، خم کردن و جوشکاری ورق هاردوکس بدون از دست دادن چیزی از ویژگی های خود مناسب هستند.

کاربرد ورق فولادی ضدسایش

ورق های هاردوکس به دلیل مقاومت در برابر سایش بالا، اغلب برای ساخت موارد زیر استفاده می شود:

  1. بدنه کامیون تخلیه و دنباله دار، که برای حمل سنگ، محصولات کشاورزی، ضایعات ساختمانی و سایر مواد با افزایش سایندگی استفاده می شود.
  2. بدنه کامیون های زباله، که به طور مداوم نه تنها در معرض استرس مکانیکی، بلکه همچنین در معرض استرس شیمیایی قرار دارند.
  3. سطل های بیل مکانیکی، بیل های بولدوزر و ملحقات تراکتور در معرض سایش شدید.
  4. ظروف برای اهداف مختلف، از جمله برای حمل و نقل مواد تهاجمی؛
  5. سازه های حمایتی که باید در عین حال محکم و سبک باشند.

تجهیزات ساخت و ساز

در تجهیزات ساختمانی مانند بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و کامیون کمپرسی استفاده می‌شود. ورق هاردوکس به دلیل مقاومت در برابر سایش و پارگی باعث افزایش طول عمر این خودروها می شوند.

ماشین آلات صنعتی

ورق هاردوکس در ماشین آلات صنعتی مانند سنگ شکن، آسیاب و تراش کاربرد دارند. ماشین آلات صنعتی به موادی نیاز دارند که بتوانند سطوح بالایی از تنش و کرنش را تحمل کنند و فولاد هاردوکس از عهده این کار بر می آید.

تجهیزات معدن

مته های سنگ و برش زغال سنگ از رایج ترین کاربردهای فولاد ضدسایش هاردوکس هستند. خواص شیمیایی و فیزیکی آن به نفع تحمل شرایط سخت در معادن است.

حمل و نقل

تجهیزات حمل و نقل باید سخت و بادوام باشند و فولاد هاردوکس می‌تواند در برابر سختی‌های حمل و نقل مقاومت کند. به همین دلیل است که به طور گسترده در واگن‌های راه آهن و بدنه کشتی ها استفاده می‌شود.

استاندارد ورق هاردوکس چیست؟

میزان سختی ورق هاردوکس بر حسب برنیل است که هر یک از گرید‌های این محصول مشخص کننده میزان مشخصی از سختی هستند. در واقع به‌کارگیری هر یک از انواع ورق‌های ضد سایش برای ساخت و ساز‌های مختلف اصلا درست نیست و باید با توجه به سبک و نوع کاری که دارید ورق را با مناسب‌ترین نوع گرید خریداری کنید.

در نظر داشته باشید که این استاندارد های ساخت، جهانی هستند و تمامی تولید کنندگان طبق استاندارد های به ثبت رسیده اقدام به تولید انواع ورق می‌کنند. در ادامه به بررسی تخصصی انواع گرید ورق هاردوکس خواهیم پرداخت:

ورق هاردوکس 400

یکی از پر فروش‌ترین ورق‌های کاربردی در صنعت، ورق هاردوکس گرید ۴۰۰ است که از آن‌ها برای ساخت ابزار‌هایی همانند لودر، بولدوزر و… استفاده می‌کنند. در واقع میزان سختی این ورق گرید ۴۰۰ بین ۳۷۰ الی ۴۲۰ برنیل است که داشتن قابلیت خمش پذیری بالا از ویژگی‌های بارز این دسته از محصولات است. اگر دما بیشتر از ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد شود، تنش تسلیم ۱۰۰۰ Mpa و مقاومت کششی 1250 Mpa و افزایش طول ۱۰ درصدی نیز از بین خواهد رفت که تمامی موارد ذکر شده از جمله خواص مکانیکی این محصول هستند.

ترکیبات ساختاری ورق هاردوکس گرید ۴۰۰ به گونه‌ای است که از ۰.۳ الی ۰.۴ درصد کربن تشکیل شده و میزان استفاده از فسفر، بور و گوگرد در این محصول کمتر است. در واقع ضخامت ورق هاردوکس گرید 400 برابر ۳۰ الی ۱۳۰ میلی‌متر است و عرض محصول نیز برابر ۳۳۵۰ و طول آن ۱۴۶۳۰ میلی‌متر است. عمدتا استفاده از این ورق در مکان هایی است که میزان پوسیدگی بالا است که درجه سختی آن بین ۳۷۰ الی ۴۳۰ برنیل است.

کاربرد ورق هاردوکس ۴۰۰:

عمده کاربرد‌های رایج ورق هاردوکس ۴۰۰ استفاده از آن‌ها برای تولید اجزائی است که در معرض سایش هستند. در واقع این محصول دارای سختی 400 HBW است که در ادامه به بیان کاربرد‌های این محصول پرداخته‌ایم:

  1. تولید سنگ شکن
  2. تولید و ساخت نوار نقاله
  3. ساخت تجهیزات خرد کردن و پودر کردن
  4. ساخت سطل و بولدوزر
  5. ساخت ناودان

ورق هاردوکس 450

عمده کاربرد ورق هاردوکس ۴۵۰ برای ساخت دستگاه های صنعتی است که میزان درجه سختی این ورق آلیاژی ضد سایش ۴۲۵ الی ۴۷۵ برنیل است که دوام و استحکام قطعات ساخته شده تا %50 افزایش پیدا می‌کند. دوام قطعات ساخته شده ساینده مانند بازالت حدود ۳ الی ۴۵ درصد و گرانیت ۷۵ الی ۸۵ درصد است که بالاترین میزان دوام را از خود نشان می‌دهند. در واقع این ورق دارای ضخامتی بین ۳ الی ۸ میلی‌متر است.

کاربرد ورق هاردوکس ۴۵۰:

ورق هاردوکس ۴۵۰ از دسته ورق های ضد سایشی هستند که در کاربرد های صنعتی استفاده های زیادی دارند. در واقع این نمونه ورق های الیاژی در برابر سایش مقاومت بالایی داشته و توانایی خمش سرد نسبتا خوبی نیز دارند. از جمله کاربرد‌های این ورق در صنعت عبارتند از:

  1. ساخت صفحات آستر سنگ‌شکن
  2. سطل نوار نقاله
  3. چرخ دنده
  4. سیستم دوغاب
  5. بولدوزر

ورق هاردوکس 500

میزان سختی ورق هاردوکس 500 وابسته به ضخامت محصول است که ضخامت آن بین ۴ الی ۳۲ میلی‌متر است و میزان سختی ورق بین ۴۷۰ الی ۵۳۰ برنیل است. در واقع میزان تنش تسلیم در این محصول 1250 Mpa است که برای تولید قطعاتی همچون سنگ‌شکن و تیغه‌های میکس مناسب هستند. ورق هاردوکس گرید 500 میزان جوش پذیری خیلی خوبی داشته و دارای چقرمگی بالایی نیز هستند که اندازه این محصول بین ۵ میلی‌متر الی ۱۲۰ میلی‌متر است.

کاربرد ورق هاردوکس ۵۰۰:

ورق ضد سایش گرید ۵۰۰ در صنایع خودروسازی، حمل و نقل سنگین و و معدن کاربرد‌های زیادی دارند.  در واقع به دلیل داشتن خاصیت چقرمگی بالا، جوش پذیری و خم شدن خوب، جایگاه ویژه‌ای در صنعت پیدا کرده‌اند. از جمله کاربرد های ورق هاردوکس 500 عبارتند از:

  1. صنعت فرآوری گاز
  2. صنعت پتروشیمی
  3. صنایع مواد غذایی
  4. صنایع شیمیایی و نفت و گاز

ورق هاردوکس 550

ورق هاردوکس 550 نیز از جمله محصولاتی هستند که مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و یک نوع فولاد قابل خمش و جوش پذیر نیز هستند. در واقع این ورق فولادی نسبت به دیگر ورق‌های ضد سایش گرید پایین، مقاومتی بالاتر داشته‌اند و سختی آن نیز بین ۵۲۵ الی ۵۷۵ برنیل است. در واقع این ورق الیازی ضد سایش در دمای بیشتر از ۲۵۰ درجه سانتی گراد، ویژگی های منحصر به فرد خود را از دست می‌دهند.

ورق hardox 550 مقاومت بالایی در برابر شوک، انفجار، ضربه و سایش داشته اند و مقاومت بالایی در برابر ترک نیز دارند. استفاده از ورق هاردوکس ۵۵۰ سبب شده است تا خطرات احتمالی کاهش یافته و طول عمر ساخته ها نیز افزایش پیدا می‌کنند.

کاربرد ورق هاردوکس ۵۵۰:

ورق هاردوکس 550 نیز مورد استفاده در صنایع مختلفی هستند که به دلیل مقاومت بالا با فروش بیشتری نسبت به دیگر محصولات رو به رو شده اند. از جمله کاربرد‌های ورق هاردوکس ۵۵۰ عبارتند از:

  1. دستگاه های حفاری
  2. ساخت چرخ کارخانه های خرد کننده
  3. ساخت انواع تیغه

ورق هاردوکس 600

یکی از سخت ترین صفحات ضد سایش با سختی HBW 600 برنیل ورق ضد سایش گرید ۶۰۰ است که سختی این محصول در محدوده‌ای بین ۵۶۰ الی ۶۴۰ برنیل است. در واقع از این ورق برای جلوگیری از سایش شدید استفاده می‌شود که عمدتا جایگزین فولاد‌های ریخته‌گری و… شده‌اند. از این نوع ورق ضد سایش را می‌توان ماشین‌کاری و جوشکاری نمود که به دلیل داشتن مقاومتی بالا دارای مقاومت ضربه‌ای بسیار خوبی نیز هستند. در واقع ورق هاردوکس گرید ۶۰۰ دارای ضخامتی بین ۸۰ تا ۵۰ میلی‌متر هستند.

کاربرد ورق هاردوکس ۶۰۰:

همانطور که می‌دانید هر چه گرید انواع ورق ضد سایش افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع ورق گرید ۶۰۰ دارای سختی بسیار زیادی است که در صنایع حساس و سنگین می‌توان از این نوع ورق استفاده نمود. در ادامه به بیان یکسری از کاربرد‌های ورق الیاژی گرید ۶۰۰ پرداخته‌ایم:

  1. ساخت چرخ کارخانه های خرد کننده
  2. ساخت دستگاه حفاری
  3. ماشین الات معدن
  4. صنعت سیمان

ورق هاردوکس HiTuf

ورق HiTuf دارای استحکام و چقرمگی بالایی بوده است و سختی این محصول بین ۳۱۰ الی ۳۷۰ برنیل است و دارای ضخامتی بین ۴۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر نیز هستند.

ورق هاردوکس Extreme

این ورق دارای بالاترین میزان درجه سختی بوده اند و به عنوان ورق هاردوکس فراسخت نیز از این محصول یاد می‌شود. عمده کاربرد ورق اکس‌تریم این است که از این ورق برای ساخت محصولاتی استفاده می‌کنند که نیازمند مقاومت بالایی در برابر سایش هستند. این نوع ورق با ضخامت ۱۰ میل دارای سختی ۷۰۰ برنیل بوده و ضخامت ۲۵ میل دارای سختی ۶۵۰ برنیل است.

کاربرد ورق هاردوکس Extreme

  1. ساخت چکش و ماشین‌های خرد کن
  2. ساخت صفحات سایش

با توجه به ترکیبات شیمیایی موجود در ساختار ورق هاردوکس، عناصری همچون منگنز، بور، کربن، نیکل، سیلیسیم، مولبیدن، فسفر و گوگرد تشکیل دهنده این ورق ضد سایش هستند. این مواد سبب ایجاد یکنواختی و افزایش قدرت و سختی ورق گشته‌اند با توجه به اینکه دارای وزن کمی نیز هستند، به صورت چشم‌گیری برای ساخت سازه‌ها کاربردی گشته‌اند و در دمای بسیار پایین نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

این ورق ضد سایش قابلیت جوشکاری و برشکاری، ماشین‌کاری خیلی خوبی داشته و در زمان هر یک از عملیات ذکر شده باید اقدامات حفاظتی را به درستی انجام دهید.

جوشکاری ورق هاردوکس

ترک خوردگی هیدروژنی در ورق های ضد سایش بسیار رایج است و علت آن نیز کم بودن میزان کربن در ساختار ورق ضد سایش است. در واقع این ورق دارای میزان کمی از عناصر الیاژی هستند که در زمان جوشکاری ورق ضد سایش باید احتیاط های لازم را به عمل آورید تا از ترک خوردگی ورق جلوگیری شود. در ادامه یکسری از نکات مهم را در جهت جوشکاری ورق هاردوکس بیان کرده‌ایم:

  1. پیش گرم کردن
  2. گرمای ورودی
  3. مواد مصرفی جوشکاری
  4. گاز محافظ

معرفی بهترین فولاد ضد سایش

اگر قصد خرید ورق ضد سایش را دارید باید حتما توجه داشته باشید که این محصول دارای انواع مختلفی است که هر یک دارای خصوصیات فنی و مکانیکی منحصر به‌فردی هستند. در ادامه به معرفی بهترین فولاد ضد سایش مورد استفاده در صنعت پرداخته‌ایم:

ورق Hardox

ورق هاردوکس یکی از پرکاربردترین ورق های الیاژی هستند که مورد استفاده در پروژه‌های صنعتی هستند و به دلیل داشتن گرید‌‌های مختلف دارای تنوع بالایی از نوع و کیفیت هستند. به دلیل گران بودن عنصر کربن، هر چه گرید ورق هاردوکس افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. در واقع ورق هاردوکس به دلیل داشتن میزان کربن بالا، جوشکاری آن باید با دقت و حساسیت زیادی انجام شود.

ورق ولدوکس

این ورق درصد کربن کمتری نسبت به ورق هاردوکس در خود دارد و به نسبت دیگر آلیاژ‌ها نیز از دسته محصولات پر کربن هستند. به دلیل پایین بودن میزان کربن در این ورق، از تردی و شکنندگی محصول جلوگیری شده و استحکام محصول نیز به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. ورق ولدوکس در گرید‌های مختلفی بین ۷۰۰ الی ۱۳۰۰ تولید می‌شوند و ۴ الی ۱۴۰۰ میلی‌متر نیز متغیر هستند و جوشکاری مناسبی نیز دارند.

عموم صنعتگران از این ورق استقبال کرده‌اند چرا که با تکنیک سخت‌شوندگی به تولید می‌رسند. این ورق دارای چگالی متفاوتی به نسبت ورق هاردوکس است که مقاومت بالایی نیز دارند. برای جوشکاری ورق ولدوکس نیازمند پیش گرمایش نخواهید بود و مقاومت فیزیکی محصول نیز بسیار بالا است.

ورق کرسابرو

این نمونه از ورق های ضد سایش، به وسیله عملیات کوئنچ و به کمک روغن سخت شده‌اند که عناصری همچون کروم، مولبیدن و تیتانیوم سبب افزایش مقاومت فیزیکی و شیمایی محصول گشته‌اند. قیمت ورق هاردوکس گران‌تر از ورق ولدوکس بوده است و میزان شکنندگی آن نیز کمتر است.

تفاوت در ساختار شیمیایی انواع ورق ضدسایش هاردوکس

برای تولید ورق هاردوکس از عناصر شیمیایی همچون: سیلیسیوم، کربن، منگنز، کروم، مولیبدن و نیکل استفاده کرده که بیشترین سهم عناصر را در این محصول منگنز و نیکل با مقدار 1.6% و 1% و کمترین مقدار سیلیسیوم و فسفر با مقادیر 0.7% و 0.25% به خود اختصاص داده است.

گرید ورق کرین C سیلیسیوم  Si منگنز Mn فسفر P گوگرد S ژرمانیم  Cr نیکل Ni مولیبدن Mo بور B
ورق هاردوکس 400 0.32 0.7 1.6 0.025 0.01 2.5 1.5 0.6 0.004
ورق هاردوکس 450 0.26 0.7 1.6 0.025 0.01 1.4 1.5 0.6 0.005
ورق هاردوکس 500 0.3 0.7 1.6 0.02 0.01 1.5 1.5 0.6 0.005

قیمت ورق هاردوکس

قیمت ورق هاردوکس تحت تاثیر عوامل مختلفی است که مهم‌ترین آن در شرایط فعلی، نرخ تورم است. در واقع هر چه قیمت روز متریال مصرفی برای ساخت این دسته از محصولات افزایش پیدا کند، قیمت ورق ضد سایش نیز بیشتر خواهد شد. در نظر داشه باشید که با بالا رفتن گرید این دسته از محصولات، شرایط ساخت آن‌ها نیز پیچیده‌تر خواهد شد که به دلیل افزایش میزان مصرف مواد اولیه، قیمت انواع ورق نیز بیشتر خواهد شد.

جهت خرید این قبیل محصولات با قیمت مناسب درب کارخانه می‌توانید از طریق سایت آهن پرو بدون واسطه خرید کنید.

جان کلام

به طور کلی در مطلب ورق هاردوکس چیست، توضیح داده شد که انواع ورق های هاردوکس جز ورق های آلیاژی است که در سال 1974 تولید شده اند. از مهم ترین مشخصات فنی ورق هاردوکس این است که در برابر فرسایش و سایش مقاومت بالای داشته و از این رو از ورق فولادی ضد سایش برای مصارف چون ساخت بیل های مکانیکی استفاده می کنند. شما برای اطلاع از قیمت ورق هاردوکس 450، 400 و 500 می توانید به فروشگاه اینترنتی آهن پرو مراجعه کنید و جهت خرید ورق هاردوکس، از طریق سایت اقدام نموده و یا با شماره ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

سوالات متداول

  • ورق هاردوکس چیست؟

ورق‌های هاردوکس از جمله ورق‌های ضد سایش بوده که از ویژگی های ورق Hardox می توان به سختی بالا، صافی یکنواخت و استحکام بسیار بالا اشاره کرد.

  • انواع ورق فولادی هاردوکس چیست؟

ورق هاردوکس 400، 450، 500، 550 و 600 از جمله انواع ورق هاردوکس هستند.

  • ورق ضد سایش هاردوکس در چه صنایعی کاربرد دارد؟

در ساختمان‌سازی، ساخت تجهیزات معدن، ماشین آلات سنگین و تجهیزات صنعتی از ورق Hardox استفاده می‌کنند.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس