میلگرد ساده
میلگرد آجدار
مش
بولت
میلگرد بستر
شفت آلیاژی

همانطور که می‌دانید یکی از مهم ترین عناصر در جهت مقاوم سازی پایه ساختمان ها، میلگرد است. بتن ها از مهم ترین عوامل برای استحکام سازه ها می‌باشند که در اصل آرماتور و یا یملگرد ها هستند که در زمان زلزله محافظ ما می‌باشند. افزودن میلگرد به بتن سبب می‌شود خواص کششی ضعیف جبران شود. برای خرید میلگرد و اطلاع از قیمت انواع میلگرد می‌توانید از طریق سایت آهن پرو اقدام به گرفتن استعلام نمائید و همچنین از طریق کانال قیمت لحظه ای میلگرد نیز می‌توانید از قیمت روز مطلع شوید.

میلگرد چیست؟

در ابتدا قبل از اینکه به بیان قیمت انواع میلگرد (rebar) و عوامل موثر بر آن بپردازیم بهتر است تا آشنایی بیشتری با این سازه داشته باشید. قطعا می‌دانید که اگر میلگرد ساخته نشده بود در حال حاضر برج ها و ساختمان های بسیار بلند نیز ساخته نمی‌شدند. در اصل میلگرد سبب مقاوم شدن بتن در برابر نیرو های کششی و چرخشی می‌شود و حتی اعمال نیرو های کششی به بتن، مانع ترک خوردن و شکستن آن ها می‌شوند.

به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که میلگرد ها دارند، از این نوع فولاد برای تقویت بتن استفاده کرده و همچنین بر اساس ظاهر، نوع و سایز به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند. همانطور که می‌دانید به علت حجم زیاد استفاده شده از میلگرد در ساختمان سازی، باید در نظر داشته باشید که قیمت میلگرد مستقیم روی قیمت بنای ساخته شده شما نیز تاثیر می‌گذارد و همچنین ضریب انبساط دمایی بتن و فولاد نزدیک بهم هستند.

کاربرد میلگرد چیست؟

میلگرد ها دارای انواع مختلفی می‌باشند که هر کدام ویژگی های مختص به خود را نیز دارند. یکی از مهم ترین اهدافی که از میلگرد در ساختمان سازی استفاده می‌کنند در این است که میلگرد سبب افزایش قدرت مصالح می‌شود که در اصل میلگرد ها با ترکیب شدن با آلیاژ های مختلف به تولید می‌رسند و وابسته به نوعی که دارند، هر کدام از آن ها کاربرد های مختلفی در صنایع مختلف دارند.

قطعا نام میلگرد آجدار را زیاد شنیده اید چرا که از دسته معمول ترین نوع میلگرد ها می‌باشند که وجود آج سبب می‌شود تا میلگرد ها به خوبی داخل بتن قرار بگیرند که این عامل سبب می‌شود تا دوام و استحکام سازه بسیار بالا برود. کاربرد میلگرد اکثرا در ساختمان سازی است که با توجه به نوعی که دارند، قیمت انواع  میلگرد ها نیز با یکدیگر متفاومت می‌باشند چرا که فرایند تولید و مواد ترکیب شده آن با هم تفاوت دارند.

نحوه کار کردن میلگردها چگونه است؟

مقاومت کششی میلگرد فولادی مکمل مقاومت فشاری بتن برای ایجاد ساختارهایی است که ترکیبی از هر دو نوع مقاومت را دارند. این امر خطر شکستگی را کاهش داده و به سازه اجازه می‌دهد تا در برابر حرکات و نیروهایی که در غیر این صورت ممکن است باعث شکست سازه بتنی شود، بهتر مقاومت کند.

میلگرد اغلب به صورت شبکه‌ای گذاشته می‌شود. به این معنی که قطعات مختلف میلگرد به صورت موازی و عمود بر یکدیگر قرار گرفته تا بتواند نیروهای کششی را از جهات مختلف تحمل کند. تغییر شکل‌های بیرونی میلگرد تضمین می‌کند که میلگرد از سازه بتنی خارج نمی‌شود. گاهی اوقات میلگرد در انتها خم شده تا آن را بیشتر در محل خود در یک سازه بتنی محکم کند.

اساس شناسایی میلگرد چیست؟

امروزه با توجه به گران شدن مصالح، بسیاری از پیمانکاران از مصالح ساختمانی و میلگرد های بی کیفیت اما شبیه به مصالح ساختمانی اصل استفاده می‌کنند تا با پرداخت هزینه ای کم و خرید محصول بی کیفیت، به سود های کلان برسند اما عمدتا با راهکار هایی می‌توان اساس شناسایی میلگرد را در نظر گرفت و محصول استاندارد خریداری کرد. میلگرد ها با قطر هایی متفاوت از یکدیگر تولید می‌شوند که از لحاظ ساختمان داخلی میلگرد، وابسته به محل بکارگیری متفاوت می‌باشند.

انواع میلگرد بر اساس استاندارد قدیم:

  • میلگرد A1
  • میلگرد A2
  • میلگرد A3
  • میلگرد A4

انواع میلگرد بر اساس استاندارد قدیم:

  • میلگرد ساده (میلگرد س 240)
  • میلگرد آجدار مارپیچ (میلگرد آج 340)
  • میلگرد آجدار جناقی(میلگرد آج 400)
  • میلگرد آجدار مرکب(میلگرد آج 500)

توجه داشته باشید که میلگرد A1 همان میلگرد ساده (میلگرد س 240) است و نام استاندارد جدید هر یک از میلگرد های نام برده، تغییر کرده اند. اما توجه کنید که آنالیز و استاندارد های میلگرد قدیم با میلگرد جدید کاملا متفاوت بوده است. قیمت انواع میلگرد در هر کدام از مدل ها متفاوت است.

آزمایش های کیفی که روی میلگرد انجام می شود:

پس از تولید محصولات فولادی، واحد کنترل کیفیت هر کارخانه ای تعدادی تست و ازمون روی نمونه محصولات تولید شده انجام می‌دهند و این آزمون ها از دسته روش های استاندارد بین المللی ثبت شده هستند. حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی طبق اصول و استاندارد ها بسیار مهم است و این آزمایش های تست میلگرد تنها در جهت منطبق بودن میگلرد تولید شده انجام می‌گردد.

آزمون های کیفی که روی محصولات انجام می‌شود به دو دسته مخرب و غیر مخرب تقسیم شده که در نمودار زیر آزمون هایی که صورت می‌گیرد را نام برده ایم.

نمودار آزمایش کیفی میلگرد

گروه میلگرد چیست؟

میلگرد های ساخت ایران مطابق استاندارد های روسیه ساخته می‌شوند و به همین دلیل سطح کیفی بالایی دارند. استاندارد های روسی به ۴ گروه تقسیم می‌شوند عملکرد مکانیکی و فیزیکی هر کدام متفاوت هستند. در اصل هر گروه میلگرد، با علامت های اختصاری خاصی روانه بازار می‌شوند و شما با کمک علامت سایز و قطر، نوع میلگرد و عملکرد جزء بهترین ها هستند.

میلگرد هایی که گروه بندی شده اند و بر اساس نوعی که دارند دسته بندی شده اند. میلگرد ها با استاندارد روز دنیا و در شرایطی سخت به تولید رسیده اند که بهترین بازدهی را نیز دارند. گروه اول میلگرد ها، میلگرد صاف و ساده هستند که هیچگونه آجی ندارند. گروه دوم میلگرد ها آجدار هسند که روی خود برجستگی های ریزی دارند و به هنگام استفاده و جایگیری در بتن به خوبی روی هم قرار می‌گیرند.

دسته سوم میلگرد ها، میلگرد آجدار پیچی است که میزان پیچ آن ها زیاد بوده و به صورت مارپیچ می‌باشند. اکثرا میلگرد ها با فلز فولاد ساخته می‌شوند و در ساختار برخی دیگر از میلگرد ها الیاف طبیعی و مصنوعی نیز کاربرد دارند که تا مقاومت میلگرد افزایش پیدا کند.

انواع میلگرد از نظر مقاومت:

در حالت کلی میلگرد ساده و آجدار دو نوع کلی از این محصول هستند. قیمت هر شاخه میلگرد با توجه به نوع، کیفیت و قطر و ابعاد آن متغییر است که عمدتا قیمت میلگرد آجدار و ساده ارزان تر از دیگر میلگرد ها است. در ادامه شما را بیشتر با این محصول آشنا می‌کنیم.

میلگرد اروپایی

نقطه قوت میلگرد اروپایی هزینه آن است. میلگرد اروپایی که عمدتاً از منگنز ساخته شده است، از نظر خمشی کم‌مقاوم‌ترین نوع میلگرد است. در حالی که کار با آن آسان است، معمولاً برای استفاده در مناطقی که دچار زلزله می‌شوند و یا برای پروژه هایی که نیاز به یکپارچگی ساختاری قابل توجهی از میلگرد آن دارند، توصیه نمی‌شود.

میلگرد کربن فولادی

متداول ترین میلگرد، میلگرد “سیاه” است. بزرگترین ضعف میلگرد سیاه خوردگی آن است. هنگامی که میلگرد خورده می‌شود، ترک خوردگی و شکستن بتن اطراف آن گسترش می‌یابد. برای شرایطی که میلگرد ممکن است در معرض رطوبت یا اشباع آب باشد، گزینه های بهتری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد. با این حال، با توجه به نسبت استحکام کششی، میلگرد سیاه بهترین میلگرد موجود است. قیمت انواع میلگرد کربن فولادی نسبت به دیگر مدل‌ها ارزان تر است.

میلگرد آجدار

میلگردهای آج دار از شمش و بیلت های فولادی از طریق فرایند نورد گرم تولید می‌شود. برخی از تولید کنندگان از ضایعات آهن برای ساخت آن استفاده می‌کنند که موجب کاهش کیفیت آن می‌شود. این امر نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت میلگرد آجدار دارد.

میلگرد جنس فیبر تقویت شده پلیمری GFRP

میلگرد FRP نمونه ای از انواع میلگرد های کامپوزیتی است که از آن ها به جای میلگرد فولادی استفاده می‌کنند که به دلیل داشتن ویژگی های خاص، از خسارت های ناشی محیط های اسیدی و خورنده جلوگیری می‌کند. استفاده از این نوع میلگرد برای مکان هایی که میدان الکتریکی و مغناطیسی وجود ندارند، بهترین انتخاب برای مسلح کردن بتن ها می‌باشند. میلگرد فیبر تقویت شده پلیمری مقاومت بالایی در برابر سولفات، کلرید داشته و در برابر زنگ زدگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه تنها چهل برابر بیشتر از میلگرد سیاه در برابر خوردگی مقاوم است، اما آسیب رساندن به پوشش میلگرد گالوانیزه دشوارتر است. از این نظر ارزش بیشتری نسبت به میلگرد با روکش اپوکسی دارد. با این حال، قیمت انواع میلگرد گالوانیزه حدود 40٪ گرانتر از میلگرد با روکش اپوکسی است.

میلگرد استنلس استیل

با نگاهی بر نمودار قیمت میلگرد امروز می‌توان متوجه شد که نرخ میلگرد استنلس استیل گران ترین میلگرد موجود است که حدودا هشت برابر قیمت انواع میلگرد با روکش اپوکسی است. همچنین بهترین میلگرد موجود برای اکثر پروژه ها است. با این حال، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه شرایط به جز منحصر به فردترین شرایط است.

اما، برای کسانی که دلیلی برای استفاده از آن دارند، میلگرد فولادی ضد زنگ 1500 برابر بیشتر از میلگرد سیاه در برابر خوردگی مقاوم است. نسبت به سایر انواع میلگردها یا میلگردهای مقاوم در برابر خوردگی یا ضد خوردگی مقاومت بیشتری در برابر آسیب دارد که جهت اطلاع از قیمت میلگرد استنلس استیل می‌توانید لیست قیمت به روز آن را مشاهده کنید.

میلگرد بستر

به طور کلی میلگرد بستر برای اتصال بستر برای بهبود عملکرد ساختار دیوارهای بنایی شده یا ایجاد مقاومت اضافی در برابر بار جانبی کاربرد دارد. در ضمن خرید میلگرد بستر برای هدف کاهش ترک خوردگی در غلظت تنش در اطراف دهانه مانند کنترل انقباض صورت می‌گیرد. در ضمن قیمت انواع میلگرد بستر با توجه به عرض، طول، ضخامت و نوع پوشش آن متفاوت بوده که برای اطلاع از آن با کارشناسان وبسایت آهن پرو در ارتباط باشید.

بولت

میلگرد بولت در طول‌های مختلفی تولید شده و به طور معمول انتهای آن را با هدف افزایش درگیری خم می کنند که موجب شده شکل ظاهری این محصول عصا مانند شود و همچنین بولت ها دارای انواع مختلف با کاربردهای گوناگون هستند.

شفت آلیاژی

شفت های آلیاژی و آهن برای انتقال دادن نیرو و گشتاور کاربرد زیادی دارد. شفت ها نوعی از میلگردهای ساده هستند.

درجات میلگرد در کدهای مختلف

استاندارد آمریکا (ASTM A 615) استاندارد یورو (DIN 488) استاندارد بریتانیا BS4449: 1997 استاندارد هند (IS: 1786)
درجه 75 (520) BST 500 S GR 460 A درجه Fe – 415، Fe – 500، Fe – 500D
درجه 80 (550) BST 500 M GR 460 B درجه Fe – 550

قیمت انواع میلگرد در بازار

همانطور که متوجه شدید میلگرد ها دارای گروه بندی های متفاوتی می‌باشند که هر کدام از انواع میلگرد ها نوع ساختاری مجزا دارند و طبق استاندارد های ملی به تولید می‌رسند که مسلما با توجه به نوع ساختار و نوع مختلفی که دارند، قیمت انواع میلگرد نیز متفاوت است.

نرخ این محصول با توجه به نوع انتخابی شما در زمان خرید متفاوت است. البته قیمت میلگرد ۱۴امروز با قیمت ۱۶ میانه متغیر است. زیرا قطرهای آن متفاوت هستند. در ضمن با توجه به کارخانه های تولیدکننده آن، هزینه ای که برای خرید میلگرد می‌کنید باز متفاوت است، از این رو نیاز به کانال قیمت میلگرد امروز خواهد یود. در این میان برای اطلاع از قیمت انواع میلگرد بناب، نیشابور، شاهرود، گیلان، ترانس، ذوب آهن اصفهان، در شیراز می‌توانید از کارشناسان فروشگاه اینترنتی آهن پرو کمک بگیرید.

search
تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس